torsdag, april 01, 2010

Obsessions with Rocks & Stones

Photobucket


Det er jo meget moderigtigt med smykker med sten i øjeblikket - og det forstår jeg selvfølgelig fuldt ud. Jeg tænkte at jeg med min geologi baggrund (ja det er geologerne der kigger på sten ..og ædelstene *hint diamanter hint*) vil dele lidt smukke mineraler man kan lede efter - og samtidig tippe hvad man skal holde sig fra !

#1 - Yves Saint Laurent ringene. Tjo. De er fine. Lidt for voldsomme, på den lidt ketjede måde for mig. Jeg bør måske også sige at jeg virkelig ikke bryder mig om polerede sten. Jeg synes det tager hele charmen og det rå væk fra stenene. YSL har jo lavet lidt forskellige, og den eneste jeg virkelig synes er smuk og pengene værd - er den med den mørkeblå sten (lapis). De røde bryder jeg mig ikke om. Stenene er slet ikke indbydende. Den turkise er sådan set o.k. fordi farvesammensætningen er god.

#2 - Problemet med Turkis (ja det hedder den turkise sten), er at den forfalskes i stordrift. Omkring 90 % af de turkis smykker man finder på markedet er falske ! Porcelæn og andet sten der er malet. De fleste kan man afsløre ved faktisk bare at ridse i stenen - er den hvid under ja, så holder den ikke lige. Af samme grund kan man dog ofte få billige turkis smykker.

#3 - Nogle smukke, smukke mineraler(sten) som varmt kan anbefales at kigge på smykker med er: Kyanit (klar flot blå), Celestin (gråblå støvet, klar krystal), Lapis (Kraftig mørkeblå, somme tider grønlig - meget flot), Eliat (pudsig grønblå, men kan have et fantastisk skær), Fluorit (en af mine yndlings sten. Den veksler i farver mellem grøn-blå-lilla og gerne på en gang), Obsidian/onyx (kulsort og rimelig billig sten, som bruges i mange smykker), Tourmalin (varierer meget i prisen, men er generelt utrolig smuk i farverne), Rutil (er mere klar og kvartsagtig i det), Rubellit (sart lyserød/rosa sten).

#4 - AGAT ! Agat er hyppigt brugt i smykker, da den har fine krystaller og nemme former at arbejde med. Og det bedste af det hele - det kan fåes ret billigt ! Vær opmærksom på at farverne er ikke naturlige. Stenene er farvet i de kraftige pinke og turkise farver. Men de kan virkelig peppe et look op.

#5 - Kvarts. Jeg har været lidt tarvelig og udelade alm. kvarts i min billedserie. Hvis du vil ha en klar, fin bjergkrystal så er det kvarts (quartz) du leder efter. Som geolog er det bare snart en lidt kedelig, standard sten så derfor har jeg underbevidst gemt den væk - men der fåes mange fine smykker med kvarts også !

Jeg har brugt engelske navne på de fleste sten, så de burde være til at finde på ETSY. Mange af smykkerne er også fra ETSY, da der er et kæmpe og fantastisk udvalgt af stensmykker på Etsy.

Er du i tvivl om noget med sten, eller leder du efter krystaller i bestemt farve så smid en kommentar !

2 kommentarer:

lineandree sagde ...

Lækkert indlæg. Jeg har samlet ædelsten siden jeg var 9 år- så har samlet i 10 år. Du burde næsten se samlingen! Og så er jeg selvfølgelig også helt tosset med rine (især med ægte ædelsten). Intet mere fint :)

lineandree.blogspot.com

Sundancekid sagde ...

Hej Lineandree !

Ej hvor fedt - tag endelig et billede og post, hvis det er, jeg synes det lyder super cool :D

I øvrigt rigtig fin blog, den følger jeg fast nu !

God Påske

- Sara / Tuggie

Related Posts with Thumbnails