mandag, marts 29, 2010

At kæmpe for sit studie

Undskyld stilheden. Har mange projekter i gang lige pt.
En af de store bolde er et formidlings projekt, der hvor jeg går i skole. Og hold kæft man det er noget arbejde.

Jeg studerer geologi på KU (og gad vide om jeg overhovedet må skrive det uden at skulle vise et logo, og en halvcirkel og etc etc). Undervisningen foregår på institut for Geografi og Geologi. Altså samme sted hvor geografi uddannelsen også udføres. Det blev et samlet institut i 2007. Geografi og geologi har mange ligheder og mange forskelle.. De har en vigtig ting til fælles. Underprioritering.
Geografi underprioriteres fra Universitetet og regeringens side af.
Geologi underprioriteres fra gymnasiernes og samfundets side.

Det er der selvfølgelig en masse forskellige årsager til. Men i bund og grund kan ingen lide at blive underprioriteret. Vi skal alle ud i verden og finde en måde at forbedre vores fagområde på. Det gælder både for naturvidenskabelige som humanore fag som alle andre.
Derfor irriterer det mig groft når visse forholdsvis autoritetstro folk vælger at kæmpe for deres fag ved at rakke ned på andres.
Det seneste stykke tid på instituttet har der været katteklammeri mellem en forhenværende geografi lektor og dekanen for Københavns Universitet. Desværre er fremgangsmåden at (undskyld sproget) pisse på geologi for at fremme geografi.
Jeg respekterer fuldt ud at man kæmper for sit fag. Men det bør gøres med måde.
Problemet ligger nemlig i, at folk af autoritetstro position påvirker nemt sine studerende til at dele samme holdning.
& er der noget jeg ikke gider høre på, så er det uvidende jævnaldrende som ikke har en idé om, hvad geologi går ud på og så skulle rakke det ned.

I stedet for at skaffe geografi studiet bedre vilkår, skaber det intern stridigheder på instituttet. Nej men det er da fantastisk og gennemfør.
Job well done.

Men anyways. Til jer læsere der holdt til en omgang indebrændt pladder om mit højtelskede studie - som jeg for alt i verden vil kæmpe for - så har jeg fundet en video frem, som måske forklarer lidt bedre, hvad studiet egentlig er.


Hvad er geologi

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails